Thursday 30 May 2013

Apa itu Terminal Sejahtera?




Terminal Sejahtera Bukit Piatu ialah pusat pembelajaran PERCUMA yang diperkenalkan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) dan dikawal selia oleh Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB)  untuk anak-anak dari keluarga berpendapatan rendah.

Terminal ini dibangunkan untuk menyediakan kemudahan pembelajaran kendiri di luar waktu sekolah bertujuan mengurangkan jurang pencapaian akademik dan meningkatkan prestasi pelajar dari kalangan isi rumah berpendapatan rendah. Sasaran pengambilan adalah pelajar-pelajar dari golongan berpendapatan 40% terendah (B-40) atau pendapatan keluarga dibawah RM3,000 sebulan (miskin bandar). Keutamaan diberikan kepada pelajar yang tidak mempunyai tuisyen persendirian lain di luar.

Pelajar yang terlibat berpeluang mengikuti program-program pendidikan di samping dapat akses PERCUMA sistem ulangkaji atas talian TUTOR.COM serta kemudahan-kemudahan pembelajaran yang lain. Terminal Sejahtera Bukit Piatu mempunyai makmal komputer yang membolehkan para pelajar mendapat tuisyen secara atas talian (online-tuition) dengan akses internet yang baik. Di samping itu, pusat tuisyen ini juga mempunyai kemudahan-kemudahan lain seperti Bilik Tutorial untuk kelas dan ruangan menunggu untuk kemudahan pelajar dan ibubapa.

Pusat Tuisyen Terminal Sejahtera Bukit Piatu (TSBP) memulakan operasi pada 20 Februari 2013, di alamat No 57 Jalan BPM 1, Taman Bukit Piatu Mutiara, Bukit Piatu 75150 Melaka 

No comments:

Post a Comment